Psycholog radzi: jak zadbać o zdrowie psychiczne w pandemii

Pakiety
pacjenci NFZ 80x80 - Psycholog radzi: jak zadbać o zdrowie psychiczne w pandemii
Ważna informacja dla Pacjentów ze skierowaniem NFZ
9 czerwca 2020
pobyt w sanatorium 80x80 - Psycholog radzi: jak zadbać o zdrowie psychiczne w pandemii
“Kiedy przyjadę do Uzdrowiska?” – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania
23 czerwca 2020

Czas kwarantanny to trudny okres dla nas wszystkich. Czujemy niepokój, często złość, jesteśmy sfrustrowani i pełni obaw o bezpieczeństwo swoje i najbliższych. Warto więc zadbać o zdrowie psychiczne w pandemii.

Zdrowie psychiczne w pandemii

13 maja 2020 r. Organizacja Narodów Zjednoczonych alarmowała w swoim raporcie o konieczności podjęcia działań, zapobiegających pogorszeniu się i tak ogromnych problemów ze zdrowiem psychicznym na świecie. Autorzy raportu zauważają, że w różnych państwach odnotowuje się wyższy niż zwykle poziom lęku i depresji.

Skutki pandemii związanej z koronawirusem i chorobą COVID-19 są już widoczne w stanie zdrowia psychicznego Polaków. Konieczność długotrwałego przebywania w domu i inne ograniczenia codziennych aktywności i zwyczajów, niepokój o zdrowie swoje i bliskich, silne poczucie niepewności, co będzie dalej to bardzo stresogenne czynniki. Niepokój seniorów wzmaga także samotność i poczucie izolacji, natomiast czynnikiem potęgującym stres u osób młodszych jest obawa przed utratą pracy czy długotrwałe obniżenie zarobków.

Jak radzić sobie ze stresem w czasie epidemii?

Zapraszamy do wysłuchania pani Katarzyny Gajdy – psycholog Uzdrowiska Konstancin-Zdrój, która wskazuje, jak radzić sobie podczas kwarantanny. Porusza ona tematy związane z poczuciem bezpieczeństwa, wpływu negatywnym myśli na samopoczucie, a także wskazuje, jak w tym pełnym niepokoju czasie ważny jest relaks, odpoczynek i wsparcie bliskich.

Depresja w pandemii

Zdrowia psychicznego nie należy lekceważyć! Długotrwały lęk może się nasilać i prowadzić do depresji. Depresja nie jest stanem, który mija, ale bardzo poważną chorobą, którą trzeba leczyć.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) objawami depresji są utrzymujące się dłużej niż 14 dni (!) następujące symptomy:

  • smutek, płaczliwość
  • utrata zainteresowań (nic mnie nie cieszy)
  • zmniejszenie aktywności, apatia
  • zmęczenie, brak energii
  • zmiana apetytu (zmniejszenie lub zwiększenie)
  • zaburzenia snu (problemy z zasypianiem, budzenie się nad ranem, nadmierna senność)
  • niepokój, lęk, lub podniecenie
  • trudności z koncentracją i zapamiętywaniem
  • poczucie bezużyteczności, bezsensu, poczucie winy, niska samoocena
    napięcie wewnętrzne
    myśli samobójcze
    dolegliwości bólowe (głowy, brzucha, w klatce piersiowej, nerwobóle)

Jeśli objawy utrzymują się przez dłuższy czas, należy skonsultować się, choćby za pomocą teleporady, z psychologiem. Bardzo istotne jest rozróżnienie przez specjalistę niepokoju od depresji. Jak przestrzega Forum Przeciw Depresji: “Ważne, żeby wiedzieć, że mylne rozpoznanie zespołu lękowego zamiast depresyjnego i w konsekwencji przyjmowanie tylko leków przeciwlękowych prowadzi z czasem do nasilenia zaburzeń depresyjnych.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------